Verkorte NTB regels

Van nieuwkomers in onze sport kan je niet verwachten dat alle regels en richtlijnen voor deelname aan een wedstrijd maar meteen duidelijk en begrepen zijn. Maar zelfs de ervaren atleet ‘vergeet’ wel eens wat in het heetst van de strijd. Daarom volgt hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste regels + tips waar iedereen zich in het belang van veiligheid en Fair Play aan zal moeten houden bij deelname aan een wedstrijd.

  • Wacht niet te lang met je aan te melden op de dag van de wedstrijd en kom op tijd en verken het parcours (kaarten staan bij de wisselzone afgebeeld op grote banners).
  • Lees vooraf alle informatie op de website van de organisatie.
  • Zorg dat je weet hoeveel ronden je gaat zwemmen, fietsen en lopen. Kijk naar de aanloop- of uitrijdroutes (kaarten staan bij de wisselzone afgebeeld op grote banners).
  • Neem je licentie als je daarmee hebt ingeschreven of anders een geldig identiteitsbewijs. Meld je hiermee bij de inschrijving.
  • Verken het begin en einde van het fiets- en loopparcours en zorg dat je weet waar de finish is (kaarten staan bij de wisselzone afgebeeld op grote banners).
  • Als je fietst ben je verplicht je helm te dragen. Deze zet je al op bij de wissel van zwemmen naar fietsen in de wisselzone en doe je pas af bij je plek in de wisselzone als je van het fietsen terug komt voor de wissel naar het lopen.
  • Bevestig het startnummer dat je van de organisatie krijgt ongevouwen aan een elastieken band.
  • Plak de stikker met jouw nummer op je fiets. De sticker met het startnummer is in combinatie met je startnummer ook het bewijs dat je de fiets na afloop mee kan nemen uit de wisselzone.
  • Je fiets en helm worden gecontroleerd bij de ingang van de wisselzone (helm op het hoofd en gesloten).
  • Zorg dat je remmen goed afgesteld zijn en je helm onbeschadigd is.
  • Zet je fiets in de wisselzone op de plaats met jouw nummer.
  • Verken de situatie in de wisselzone. Waar kom ik er in, hoe ga ik er uit om te fietsen en hoe om te lopen?
  • In de wisselzone mag niet worden gefietst. Deelnemers moeten opstappen op de fiets na de opstaplijn, waarbij tenminste een voet na de opstaplijn contact heeft met de grond. Deelnemers moeten afstappen van de fiets voor de afstaplijn, waarbij tenminste een voet contact heeft met de grond voor de afstaplijn.
  • Naaktheid of onfatsoenlijke ontbloting in de wisselzone is verboden.
  • Meld je op tijd bij de start. Ga op tijd het water in en zwem in achter de startlijn.
  • Veroorzaak geen valse start en volg het voorgeschreven parcours.
  • Draag geen sokken, zwemvliezen of peddels. Brilletjes, oordopjes, neusklemmen e.d. zijn allemaal toegestaan.
  • Zet terug in de wisselzone eerst je helm op, maak deze vast en pak dan pas je fiets en loop daarmee naar de uitgang van de wisselzone.
  • Zorg dat je nummer bij het fietsen op je rug zit.
  • Fietsen in de wisselzone is niet toegestaan.
  • Fiets je eigen wedstrijd. Stayeren is niet toegestaan. Als je dichter naast een andere atleet zit dan 3 meter of dichter achter een andere atleet dan 12 meter (gemeten van voorwiel tot voorwiel) dan heet dat stayeren. Als je iemand inhaalt moet je dat binnen 30 seconden doen en als je ingehaald wordt dan moet je binnen 5 seconden uit een stayerpositie zijn.
  • Kom altijd op hetzelfde punt weer terug op het parcours als je even naar de kant moest (dat geldt ook bij het lopen).
  • Houd je aan de verkeersregels (m.n. rechts rijden).
  • Stap vóór de wisselzone van je fiets.
  • Hang eerst je fiets op en doe dan pas je helm af.
  • Doe je loopschoenen aan, op blote voeten lopen is niet toegestaan.
  • Draag je startnummer bij het lopen op je borst (dus niet ergens op de bovenbenen).
  • Houd de looproute aan, afsnijden is ook hier niet toegestaan.
  • Draag je wedstrijdkleding fatsoenlijk. Een open rits is om kleding uit te trekken. Dicht om aan te houden.
  • Gedurende de hele wedstrijd zijn headsets, mobiele telefoons en glazen verpakkingen niet toegestaan.
  • Als een official (herkenbaar aan een groene of oranje hes, of een rood/wit/blauwe jas) je aanspreekt, volg dan diens aanwijzingen op. Je loopt een kleine vertraging op in je wedstrijd, maar voorkomt dat je wordt gediskwalificeerd.

Met de hierboven beschreven aandachtspunten zou het moeten kunnen lukken. Zijn er vragen spreek dan voor de wedstrijd de organisatie of een official daarover aan.

Bron: NTB

Volledig wedtrijd reglement (versie 2016)

©1984 - 2017 Stichting Triathlon Woerden
Alle gegevens onder voorbehoud.
Share This